כי תבוא: חשבון נפש – הליך אישי או קהילתי?

עלה בתאריך: September 13, 2024

איזה ייתרון מפתיע מסתתר בבית הכנסת הקהילתי, וכיצד הזולת יסייע לנו לעשות תשובה כֵּנה?

משיחת וא”ו תשרי תשמ”ב

א.    האקלים המתאים לתשובה

מצוות התשובה היא החלטת החוטא לחדול לגמרי מעשיית חטאים (מקור 1) והזמן המועדף לעשיית התשובה הוא בעשרת ימי תשובה (מקור 2). הגמרא אומרת (מקור 3) שאת הכוח העודף שיש לציבור בכל השנה לבטל גזירות, מקבל אפילו היחיד בימי עשרת ימי תשובה.

הרבי מחדד: אמנם כוחו של היחיד בעשרת ימי תשובה משתווה לכוח הציבור בימי השנה, אך ודאי שכוח הציבור בימי עשרת ימי תשובה גדול עוד יותר.

שואל הרבי: בתהליך התשובה, האדם נדרש לערוך חשבון נפש יסודי כדי לדעת מה חיסר בעבודת ה’, ועליו להתבונן בגדלות ה’ ובשפלותו שלו על שחטא כלפיו. לכאורה, כדי לבצע את המשימות הללו על האדם להתבודד ולהתכנס בתוך עצמו! ומדוע אנו אומרים שיש מעלה בלעשות זאת בציבור?

ב.    כולם רצים לבית הכנסת

כלל הלכתי קובע (‘מעשה רב’) שכאשר יהודים נוהגים בדרך מסוימת, זה אישור שכך הדבר הנכון לעשות (מקור 4). לפועל רואים אנו, שביום כיפור, הזמן בו כל ישראל מצווים לעשות תשובה, נוהרים כולם לבית הכנסת, גם כאלו שבמשך השנה אינו שומרי מצוות בגלוי.

ההסבר לכך: כשהאדם עורך בדק בית פנימי על מצבו הרוחני, יש להניח שהאגו האנושי ייתן לאדם הנחות והוא ישפוט את עצמו באופן סובייקטיבי ומוטה. הפתרון לכך הוא לערוך את חשבון הנפש יחד עם חבר נוסף שידע להעמיד את האדם על מקומו. זו משמעות אמרתו של האדמו”ר האמצעי שכאשר שני יהודים נפגשים, ישנם שתי נפש האלוקית כנגד נפש בהמית אחת (מקור 5).

אלא שגם חבר טוב לא יכול לייעץ לאדם בכל התחומים, שכן לכל אדם יש כישרון מיוחד בתחום ספציפי. ולכן, עדיף לעשות את התשובה בציבור, משום שבהיוועצות עם קהילה שלימה, אדם יקבל את העצות הטובות ביותר ואת הסיוע הנכון ביותר להליך התשובה שלו.

יחד עם זה, אל לו לאדם להיכנס לדיכאון כתוצאה מחשבון הנפש שלו. עליו לזכור שהחטא הוא רק דבר חיצוני שדבק בו, ואינו  חלק מהותי מנפשו, ויש לתקנו על ידי התשובה.

חוברות וחומרים לפרסום

עברית

עזרי הוראה

עוד על יום כיפור כי תבוא תשרי

שמחת תורה: שופר של אהבה

נביאי ישראל התנבאו על השופרות שיתקעו כהכנה לביאת המשיח. הרבי הסביר שקולות השופר התבטאו במלחמות העולם הקשות מחד, ובניצחון ששת הימים מאידך. מסע מרתק, למשמעות העמוקה של תקיעת השופר ולתפקידה בהכנת האנושות לגאולה הקרובה.

קרא עוד »

חג הסוכות: מה מעורר שמחה?

מדוע חג הסוכות הוא החג הכי שמח?
האם זה קשור לחקלאות ולכלכלה, או אולי דווקא לכישלונות שלנו?
ומתי היה חג הסוכות השמח ביותר בהיסטוריה היהודית?

קרא עוד »

יום כיפור: תשובה בהתאמה אישית

בימים הנוראים אנו קוראים על הנביאים הושע, ישעיהו ויונה, שמפצירים בשומעי לקחם לחזור בתשובה. האם שלושתם מדברים על אותה התשובה? או שיש בתשובה גוונים שונים, שמתאימים לאנשים שונים?
שיחה על מהותה של תשובה, ואיזו תשובה מתאימה לי?

קרא עוד »

ראש השנה: מהתעללות להתעלות

‘תפילת חנה’ – סיפורה המרתק של משפחה תנ”כית, מקפל בתוכו את תמצית חיינו וההתמודדויות של כל אחד מאיתנו, ורלוונטי לנו במיוחד ביום החשוב ביותר – ראש השנה

קרא עוד »

תשרי: מפת הדרכים הרוחנית של חודש החגים

החגים המתקרבים אינם אוסף אקראי של חגיגות שהתקבצו לחודש אחד, אלא נוסחה מסודרת של עבודה נפשית, שאמורה להביא אותנו לשיאים גבוהים יותר בשנה החדשה.
מסע רוחני בעקבות המשמעות הפנימית של החגים, שמבטאים מחויבות, הזדהות רגשית וחיבור אינטלקטואלי לבורא העולם.

קרא עוד »

החשבון שלי

ברוכים הבאים אורח (כניסה)

התחבר עם משרד השלוחים

חיפוש

Tags