ראש חודש מנחם אב: כשהתנ”ך מציין את יום השנה

עלה בתאריך: August 1, 2024

מבין כל הצדיקים שמופיעים בתנ"ך – החל מאברהם אבינו ועד למשה רבינו ויהושע בן נון – מזכירה התורה את יום הפטירה של צדיק אחד בלבד: אהרן הכהן. מדוע?

משיחת שבת פרשת מסעי, מברכים החודש מנחם-אב, ה׳תשד״מ
משיחת ש”פ מטות-מסעי, מבה”ח מנחם-אב, ה’תשל”ה

א. יום השנה היחידי שמופיע בתנ”ך!

התורה מציינת את תאריך פטירתו של אהרן הכהן – בר״ח אב (מקור 1). שואל הרבי, מדוע התורה מזכירה דווקא את יום פטירתו של אהרן? מה שלא מצינו אצל אף אחד אחר! 

המדרש מספר על דרכו של אהרן הכהן להשכין שלום בין אדם לחברו (מקור 2). זו היתה הנהגה ייחודית רק אצל אהרן, (בשונה מצדיקים אחרים בתנ״ך שהיו להם סכסוכים עם אחרים), ולכן זכה שהתורה תציין את יום פטירתו.  בנוסף לכך: מכיון שפטירתו השפיעה על כל עם ישראל, מסתבר שביום השנה שלו התאספו שוב כולם להתחזק בדרכיו, ולכן ציון יום השנה היה רלוונטי לכל העם. 

ב. “הוי מתלמידיו של אהרן”

המשנה באבות אומרת לנו ״הוי מתלמידו של אהרן – אהב שלום וכו׳״ (מקור 3). 

שואל הרבי:
א) הדרישה לכאורה היא שאדם צריך להיות “אוהב שלום”. מדוע נוגע לציין שכך התנהג אהרן? האם כשהמשנה אומרת ״עשה תורתך קבע״, היא מציינת שכך נהג משה?
ב) הרי היפך השלום הוא איסור מפורש בתורה, ומדוע אהבת השלום היא משהו שמוזכר בפרקי אבות שעניינם “דברי חסידות”? 

בפרק ל”ב בתניא מפליג אדמו”ר הזקן במעלת אהבת ישראל לכל אדם – גם לאנשים שאינם צדיקים גדולים. במהלך הפרק אדמו״ר הזקן מצטט את המשנה הזו אך מדגיש בה חלקים מסוימים (מקור 4). 

שואל הרבי:
א) החלק הרלוונטי מהמשנה הוא לכאורה ״אוהב את הבריות ומקרבן לתורה״, שצריך לאהוב גם ״בריות בעלמא״. מדוע אם כן אדמו״ר הזקן מצטט גם את המילים “הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום”?
ב) המשנה אומרת ״הלל אומר״, ומדוע בתניא מוסיף אדמו״ר הזקן ומפרש ש״הלל הזקן״ אמר זאת? 

ג. השלום הייחודי של אהרן 

המדרש מספר סיפור נוסף שמדגיש את אהבת השלום של אהרן, שהיה מתחבר גם לרשעים, וכך היה משפיע עליהם להימנע מעבירות. (מקור 5). הנהגה זו – להתחבר גם עם רשעים, היא כבר לא מצווה מן התורה אלא רק “דברי חסידות״. לכן אומרת המשנה “הוי מתלמידיו של אהרן” – מכיון שהנהגה כזו היא ״דרך חיים״, ולכן צריך להיות בשביל זה מתלמידיו של אהרן. מעניין שדווקא הלל אמר משנה זו, משום שגם הנהגתו היתה דומה. כפי שמסופר בתלמוד על גוי שרצה להתגייר בתנאי שימנו אותו להיות כהן גדול.. והלל קירב אותו וגייר אותו. (מקור 6).

עתה מובן מדוע אדמו״ר הזקן ציטט בתניא את החלק של המשנה – הווי מתלמידיו של אהרן, כי דווקא מהנהגתו של אהרן להתחבר גם לרשעים, אנו למדים שעלינו לאהוב גם בריות בעלמא. ולכן גם הדגיש אדמו״ר הזקן, שאמר זאת הלל הזקן, תואר של כבוד, בשביל לתת תוקף לדעתו, על פני דעתו של שמאי. 

סיפור – הרבי מכבד את השופט חיים כהן בהקפה.

חוברות וחומרים לפרסום

עברית

עזרי הוראה

החשבון שלי

ברוכים הבאים אורח (כניסה)

התחבר עם משרד השלוחים

חיפוש

Tags