ג’ תמוז: קברניט אינו נוטש את הספינה

עלה בתאריך: June 27, 2024

מדוע נשיאי חב"ד טמונים בחוץ לארץ? מסע מיסטי מרתק על מחויבות המנהיג לאנשי קהילתו, ועל התמיכה שהוא מספק להם אף לאחר הסתלקותו.

משיחת יו״ד שבט, ה׳תשי״ד

א. מעלת התפילה על ציון הצדיק

יעקב אבינו קבר את רחל על אם הדרך בבית לחם, בכדי שבני ישראל בדרכם לגלות יוכלו להתפלל בקברה (מקור 1). אכן בזכות תפילתה – הקב”ה נענה והבטיח להחזיר אותם לארצם (מקור 2).

כלב, אחד משנים עשר המרגלים, הלך במיוחד לחברון בשביל להתפלל על קברי האבות שיבקשו עליו רחמים שיצליח בשליחות. (מקור 3).  רואים אנו, שמאז ומתמיד היה נהוג בעם ישראל להתפלל על קברי צדיקים. 

בספר הזוהר (שמצוטט ב׳מענה לשון׳ שנהוג לומר בתפילה באהל של הרבי), מוסבר באריכות חשיבות התפילה בקברי צדיקים, ומה בדיוק מתרחש בזכות התפילה הזו (מקור 4).

ב. מדוע צדיקים קבורים בחוץ לארץ?

עשיו מציע ליעקב להצטרף אליו בהליכה מהירה לשעיר, אך יעקב הסביר שהוא צריך ללכת לאט עם ילדיו וצאנו. (מקור 5) מוסבר בחסידות, שהצעת עשיו ליעקב סימלה שהוא מוכן להתברר על ידי יעקב, ושיבא משיח. יעקב מצד עצמו אכן היה מוכן לכך, אלא משום שילדיו עדיין לא היו מוכנים לגילוי אור כזה, הוא נשאר בגלות עמם, עד שגם הם יוכלו לזכות לכך. 

מאותה סיבה, גם משה רבינו נקבר במדבר, ולא הביאו את עצמותיו לקבורה בארץ.  המדרש אומר, שה׳ אמר לו: איזה פנים יהיו לכך שאתה תיכנס, וצאן מרעיתך שהוצאת ממצרים נשאר בחוץ?  לכן משה העדיף להישאר בחוץ עם בני דורו, עד שיוכל להכנס לארץ יחד עמם בביאת המשיח. (מקור 6).

גם יוסף העדיף להיקבר במצרים, ולא ביקש מילדיו לקחת את גופתו מיד להיקבר לארץ ישראל, רק כדי לחזק את ישראל בשהותם בגלות מצרים (מקור 7).

הרבי ממשיך ומסביר, שזוהי גם הסיבה לכך שנשיאי חב״ד נקברו בחו”ל, בכדי להמשיך לעזור לצאן מרעיתם בגלות. הסיוע של הצדיק מתרחש כאשר הולכים להתפלל על הציון.

סיפור – “יהודי קטן” באיים הקריביים, ומכתב של הרבי ל”יהודי הקטן” (מקור 8)

לסיום, נלמד מכתב מיוחד של הרבי, בו הרבי מסביר את מהות התפילה באוהל של הרבי הקודם (מקור 9).

חוברות וחומרים לפרסום

עברית

עזרי הוראה

החשבון שלי

ברוכים הבאים אורח (כניסה)

התחבר עם משרד השלוחים

חיפוש

Tags