Йом Кипур: Личное раскаяние

14 сентября, 2023

В Рош а-Шана и Йом Кипур мы читаем у пророков Ошеи, Йешаяу и Йоны о призывах к раскаянию. Говорят ли они об одном и том же раскаянии? Или у разных людей разные типы раскаяния? Говорят ли о том, какой тип раскаяния подходит именно мне?

א. שלוש נבואות של תשובה

במהלך שבת שובה ויום הכיפורים אנו קוראים שלוש הפטרות מנביאים שונים על אודות ענין התשובה. בשבת שובה על הנביא הושע שמדגיש את חשיבות הכוונה ווידוי הדברים מעבר להבאת הקרבנות  (מקור 1), ביום כיפור בבוקר על ישעיהו שמסביר שהאהבה והחמלה בחברה חשובים יותר מאשר צום מלווה במחלוקת (מקור 2), ובמנחה של יום כיפור על הנביא יונה שנשלח לנינוה להזהירם על הפורענות הבאה אליהם. (מקור 3). 

ב. האם מצוות התשובה ניתנה גם לגויים?

בקשר לנינוה שהיתה עיר של גוים, שואל הרבי, האם מצוות התשובה ניתנה לאומות העולם? ובעיקר: כשמדובר בסיום היום הקדוש, שמגיע לאחר ארבעים ימים שבהם עוסקים ומתעלים בעניין התשובה, לא יכלו למצא הפטרה שמדברת על תשובה בעם ישראל? מדוע בחרו דווקא הפטרה שמספרת על תשובה באומות העולם?

ג. שתי רמות בתשובה

בתשובה ישנם שני עניינים: א) מכאן ולהבא – שהאדם לא יקבל עונש וימחק הרישום הפלילי. ב) תיקון העבר – שהאדם חוזר להיות אהוב ונחמד לפני המקום כאילו לא חטא מעולם ועוד יותר. 

התשובה של נינוה, היא הדרגה הראשונה – מכאן ולהבא. הם רק רצו לבטל את הגזירה. ודרגה זו בתשובה קיימת בכל בני האנוש. הדרגה השנייה בתשובה – תיקון העבר, היא דרגה נעלית יותר שניתנה לעם ישראל. 

ד. למה נינווה?

בעמדנו בסיום היום הקדוש עלינו לזכור, שגם באם לא זכינו לשוב בתשובה במדרגה הנעלית, יש לנו את הכח לבטל אפילו את הגזירות שכבר נחתמו, על ידי תשובה בדרגה הבסיסית, כפי שהיה אצל נינווה.

Брошюры и рекламные материалы

Teaching aids

Tags